این مطلب به شما کمک میکند تا منابع را از یک بازی به بازی دیگری منتقل کنید.

در گیم میکر نسخه قبل منتقل کردن یا کپی کردن کردن اطلاعات و منابع یک بازی به بازی دیگر کاری بغرنج و اعصاب خورد کن بود که شما وقتتان را سر ایمپورت کردن (وارد کردن) و اکسپورت کردن (خارج کردن) منابع در یک پروژه تلف کنید.

حالا این رو در نظر بگیرید که یک اشتباه هنگام انجام عملیات ها انجام میدادید ، ممکن بود کل اطلاعات را از دست بدهید یا در آخر پروژه یک بازی به درد نخور تولید کنید.

خدا رو شکر در نسخه جدید گیم میکر یعنی Game Maker : Studio   این مشکل با فرمت خروجی جدید یعنی *.gmx  به صورت کامل حل شده است و شما به راحتی با یک خروجی کوچک به اطلاعات کلی پروژتون دسترسی خواهید داشت .

 

 

وقتی شما پروژتون رو سیو می کنید ،  Game Maker : Studio  تعدادی فایل مخصوص (Special) در دایرکتوری (پوشه) بازی ایجاد می کند ، که عبارتند از اکستنشنی با فرمت *.gmx و ساب-اکستنشن هایی(خروجی های زیر مجموعه) از منابع مانند (trees.sprite.gmx) .

این فایل ها gmx تمامی اطلاعات یا منابعیست که شما در بازی استفاده کرده اید شامل صدا ها ، آبجکت ها ، اسپرایت ها ، اتاق ها و ...

برای استفاده از منابع بازی قدیمی در پروژه بازی جدید کافیست تا در منو سمت چپ (قسمتی که لیست اسپرایت ها و آبجکت ها قرار دارد) روی گزینه ی بخش مورد نظر کلیک کنید و سپس Add Existing Resource را کلیک کنید (Resource : در اینجا این نوشته به نام بخش تغییر می کند برای مثال برای اتاق ها به Add Existing Rooms تغییر می یابد.) سپس یک پنجره برای انتخاب فایل باز می شود در اینجا باید منبع مورد نظرتان را که با فرمت gmx ساخته شده است انتخاب کنید تا به صورت کامل منبع وارد پروژه جدید شود.

شما میتوانید چند منبع را با هم نیز انتخاب کنید و وارد کنید ولی توجه داشته باشید که منبع وارده باید حتما زیر گروه همان بخش باشد مثلا اگر بخش اتاق ها را انتخاب کردید باید حتما منابع انتخابی زیر گروه اتاق ها باشد . (zzz.room.gmx)

این را هم در نظر بگیرید برای مثال با افزودن اتاق آبجکت ها و اسپرایت های قبلی در پروژه حاضر نمی شوند و تنها خود اتاق به صورت تنها وارد پروژه می شود و شما باید برای حاضر شدن اسپرایت ها و آبجکت های پروژه قبلی ، آنها را هم وارد پروژه جدید کنید .

مزایای استفاده از این ابزار :

خب این ابزار بیشتر به درد کسانی می خورد که قصد دارند بازی های چند قسمتی بسازند که همیشه بازیگر (Player) و دیگر اسپرایت های بازی یکی است ، با این ابزار این افراد به راحتی می توانند بدون کدنویسی دوباره امکاناتی که بازیگر در نسخه قبل داشته است را در نسخه جدید نیز اضافه کنند.

بازی های ایرانی و خارجی بسیاری از این تکنیک برای ساخت بازی های سریالی استفاده می کنند.

 

 

 



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید




نویسنده: Ali Esmaeili