برای افزودن صدا به بازی، از منوی منابع استفاده کنید یا در صفحه منابع (پوشه های سمت چپ) بر روی پوشه Sounds کلیک راست کنید و گزینه Create Sound را انتخاب کنید، یا می توانید از گزینه مربوط به آن در نوار ابزار دسترسی سریع استفاده کنید. هر کدام را که انتخاب کنید پنجره زیر باز می شود:

form_sound

برای بارگزاری صدا، گزینه ای که در سمت راست نام وجود دارد را انتخاب کنید. صفحه انتخاب فایل بازی می شود که فقط از فرمتهای Wave و MP3 پشتیبانی می کند. به طور کلی، فایل های wav برای صداهای کوتاه بازی استفاده می شوند زیرا نیازی به دیکود کردن برای پخش شدن ندارند. همچنین می توانید چند فایل wave را همزمان پخش کنید.

فایل های MP3 *.mp3 باید به عنوان موسیقی پس زمینه بازی استفاده شوند. در گیم میکر استودیو امکان پخش دو فایل mp3 به صورت همزمان وجود ندارد. این فایل ها حجم کمتری نسبت به فایل های wave دارند ولی برای پخش نیاز به دیکود کردن دارند که مقداری CPU را درگیر می کنند. بخاطر همین امکان پخش همزمان چند فایل MP3 وجود ندارد.
بعد از بارگزاری فایل شما می توانید با استفاده از گزینه Play آن را پخش کنید. می توانید میزان صدای این فایل را با استفاده از قسمت Volume کم یا زیاد کنید. گزینه Stop نیز برای توقف پخش صدا وجود دارد.

نکته: نسخه های قبل گیم میکر فرمت MIDI را پشتیبانی می کردند. در صورتی که از سورس نسخه های قبل استفاده کنید که فایل MIDI داشته باشد بازی شما هنگام اجرای این فایل بسته می شود. قبل از خروجی گرفتن باید فرمت فایل را تغییر دهید!

پنجره صداها گزینه های دیگری نیز دارد:

گروه های صوتی

شما می توانید فایل صوتی خود را به گروه صوتی خاصی نسبت دهید. این گروه ها از تنظیمات عمومی بازی تب گروه های صوتی ساخته می شوند و برای دسته بندی کردن صداهای بازی برای مدیریت بهتر حافظه و کنترل میزان صداها استفاده می شوند. بعد از انتخاب گروه صوتی می توانید از کدهای گروه های صوتی برای بارگزاری کردن یا نکردن آن ها از حافظه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به قسمت کدهای صداها مراجعه کنید.

فشرده سازی

این قسمت برای فرمت هایی است که به صورت پیش فرض فشرده نیستند. صداها پس از فشرده سازی به فرمت Ogg Vorbis *.ogg تبدیل می شوند که در همه خروجی ها استفاده می شود.

این فرمت حجم کمتری را می گیرد، ولی CPU بیشتری استفاده می کند بخاطر همین قبل از پخش دوباره غیرفشرده می شوند.

Stream کردن

اگر شما صدای فشرده انتخاب کرده باشید، می توانید انتخاب کنید کخ صدا stream باشد یا نباشد. صدای stream شده در زمان واقعی پخش می شود. Stream کردن برای موسیقی ها کاربرد دارد.

کیفیت و میزان صدا

اگر فایل بارگزاری شده شما ogg یا mp3 باشد، قسمت "quality" فعال می شود. با استفاده از این قسمت می توانید کیفیت صدا را تنظیم کنید. درنظر داشته باشید که کیفیت بهتر حجم بیشتری مصرف می کند.

کنار نوار کیفیت، برای همه صداها نوار میزان صدا وجود دارد. شما می توانید میزان صدای فایل را تعیین کنید.

Target Options

این قسمت مربوط به سرعت تبدیل در بازی است. این تنظیمات تعیین می کنند که صداها برای خروجی شما چطور بارگزاری شوند. عموماً مقدار پیش فرض این تنظیمات 16bit، 44100kHz و 192kbps می باشد.

همچنین می توانید نوع صدا را انتخاب کنید که mono، stereo یا 3D باشد.

نکته: هر چه کیفیت بالاتر باشد، حجم فایل بیشتر می شود.

ویرایشگر خارجی

گیم میکر استودیو ویرایشگر صدا ندارد. ولی، در قسمت تنظیمات ویرایشگرها، می توانید ویرایشگر خارجی صداها را تعیین کنید. اگر ویرایشگر خارجی را تعیین کرده باشید با انتخاب گزینه Edit Sound آن ویرایشگر باز می شود تا تغییراتی روی فایل صوتی خود ایجاد کنید. هنگام ویرایش پنجره گیم میکر مخفی می شود و پس از انجام ویرایش دوباره به گیم میکر برمی گردید.



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید






نویسنده: miladesign