در این صفحه یاد می گیرید چطور اسپرایت ها را با استفاده از ویرایشگر اسپرایت بسازید.

اسپرایت ها به طور کلی گرافیک بازی را تشکیل می دهند. در واقع، اسپرایت تصویری است که ممکن است با هر برنامه ای طراحی شده باشد یا تعدادی تصویر که اگر پشت سر هم اجرا شوند مانند انیمیشن می باشند. برای مثال، 10 عکس زیر از یک اسپرایت برای یک کاراکتری است که دست و پای خود را در آسمان تکان می دهد.

و در آخر به شکل انیمیشن زیر در بازی نمایش داده می شود:

بیشتر بازی ها نیاز دارند که شما اسپرایت هایی برای تمامی عناصر بازی، از دشمنان، دیوارها گرفته تا منوها طراحی کنید و وقتی شروع به ساخت بازی می کنید اسپرایت هایی متناسب با بازی خود ایجاد می کنید. بعضی از اسپرایت ها همراه گیم میکر استودیو وجود دارد.
برای ایجاد اسپرایت، گزینه Create Sprite از قسمت منابع را انتخاب کنید یا از نوار ابزار سریع آن را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پنجره زیر باز می شود:

همانطور که می بینید، در بالا سمت چپ قسمتی برای نام اسپرایت وجود دارد. همه اسپرایت ها (و همه منابع بازی) باید نامی داشته باشند که قابل تشخیص باشند. برای تشخیص اسپرایت ها از سایر منابع بهتر است ابتدای نام آنها از عبارت "spr" استفاده شود. به عنوان مثال، اسپرایت شخصیت بازی را به صورت spr_Player یا Player_spr نامگذاری می کنیم. برای اینکه اسم بهتر قابل خواند باشد با (_) از هم جدا می کنیم. نام اسپرایت ها (و سایر منابع) نباید با عدد شروع شود.

برای بارگزاری اسپرایت، گزینه Load Sprite را انتخاب کنید. صفحه انتخاب فایل بازی می شود که می توانید فایل را کامپیوتر خود انتخاب کنید:

قسمت سمت چپ برای انتخاب محل فایل است. در قسمت سمت راست می توانید پیش نمایشی از اسپرایتی که انتخاب کردید را ببینید. در زیر آن گزینه هایی وجود دارد. گزینه Make Opaque برای حذف قسمت های transparent، گزینه Remove Background برای حذف پس زمینه تصویر، گزینه Smooth Edges برای قشنگ کردن حاشیه عکس ها (فقط در حالت transparent)، که کمک زیادی به شما خواهند کرد. همچنین می توانید چند تصویر را همزمان انتخاب کنید تا به صورت یک تصویر متحرک درآید. بعد از انتخاب اسپرایت گزینه Open را انتخاب کنید.

گیم میکر استودیو از فرمت های گرافیکی مختلفی پشتیبانی می کند. مانند JPG، BMP، PNG و GIF. همچنین می توانید فایل های SWF و JSON Skeleta Animation (که با برنامه Spine طراحی می شود) استفاده کنید. نکاتی برای بارگزاری فرمت های مختلف وجود دارد:

  • وقتی یک تصویر متحرک (gif) بارگزاری می کنید، فریم های انیمیشن به صورت خودکار جدا می شوند و به صورت تک تک نشان داده می شوند.

  • وقتی فایلی بارگزاری می کنید که در آخر نام آن عبارت _stripXX وجود دارد (بجای xx عدد باشد)، آن اسپرایت به تعداد این عدد تقسیم می شود و گیم میکر استودیو آن ها را تقسیم شده نشان می دهد. برای مثال، تصویر با نامball_strip4.png بعد از بارگزاری به 4 قسمت مساوی تقسیم می شود.

  • اگر اسپرایتی دارید که به صورت افقی تقسیم بندی نشده باشد، باید با استفاده از منوی Sprite Editor File آن را جدا کنید.

  • با اینکه فرمت JPG پشتیبانی می شوند، بهتر است از آن استفاده نکنید زیرا این فرمت از کیفیت کمتری نسبت به PNG یا BMP دارد.

بعد از بارگزاری اسپرایت شما به پنجره Sprite Properties برمی گردید که در سمت راست اولین تصویر از اسپرایت نمایش داده می شود. اگر این اسپرایت از تصاویر بیشتری تشکیل شده باشد، می توانید با استفاده از گزینه جهت ها در قسمتی که با نام "Show" در سمت چپ مشخص شده آن ها را مشاهده کنید. بعد از پایان کار گزینه "Save" را برای ذخیره اسپرایت انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویرایشگر اسپرایت ها در گیم میکر استودیو، همچنین اطلاعاتی در مورد فرمت های SWF و JSON، به صفحه .اسپرایت پیشرفته. مراجعه کنید.



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید






نویسنده: miladesign