گرفتن خروجی از بازی 

در این قسمت ما میخوایم در رابطه با اینکه چگونه از بازیتان خروجی نهایی بگیرید صحبت کنیم .

با اطلاعاتی که از قبل آموختید حالا میتوانید شروع به ساخت یک بازی کنید و هنگامی که مراحل ساخت بازیتان به پایان رسید ، وقت آن است که با خروجی گرفتن و داشتن نسخه توزیع آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا بازی کنند ، نقد کنند و به بازیتان امتیاز دهند.

شما همواره میتوانید با گزینه Export خروجی *.gmz بگیرید و آنها از همان استفاده کنند و توسط خود گیم میکر استودیو بازی کنند ولی این چیزی که شما نیاز دارید نیست چون بیشتری ها گیم میکر استودیو را ندارند ویا اصلا نمیدونند که گیم میکر استودیو چیست.

علاوه بر این ممکن است با استفاده از فایل *.gmz از اطلاعات بازی شما استفاده کند و شما هیچ موقع نمیخواهید که اطلاعات و پرونده های بازیتان را دیگران استفاده کنند و حتی به آن دسترسی داشته باشند و همچنین شما میخواهید هر کسی این بازیتان را بازی کند ، پس باید شما از بازیتان یک خروجی تک فایله (stand-alone application) یا پکیج (Package) بگیرید یا با آپلود کردن نسخه HTML5 در معرض دید تمام کاربران اینترنتی قرار دهید تا همه بتوانند بازیتان را بازی کنند.

یک خروجی تک فایله از بازیتان بگیرید :

گرفتن خروجی تک فایله از برنامه یا بازی در گیم میکر استودیو بسیار آسان است . اولین کاری که باید بکنید ، بایستی خروجی هدف (Target) را برای خروجی گرفتن انتخاب کنید ، این به این معناست که اگر خروجی ویندوز میخواهید باید ویندوز را انتخاب کنید ، تبدیل به Java Script و HTML کنید باید هدف را HTML5 بگذارید و دیگر Target ها که می توانید انتخاب کنید ، توجه داشته باشید که برای گرفتن خروجی از برنامه ها می بایست تنظیمات لازمه را قبل از خروجی تنظیم کرده باشید ، برای این کار به پنجره های .Global Game Settings. و .Preferences. مراجعه فرمایید .

 

خب حالا در نظر میگیریم که تمام تنظیمات لازمه را شما انجام دادید ، حالا می بایست از منوی بالا گزینه File ، سپس گزینه Create Executable را انتخاب نمایید یا اگر آن را پیدا نکردید می توانید از قسمت دسترسی های سریع بالا در تولبار IDE گیم میکر استودیو آیکن آن را که به شکل زیر است انتخاب نمایید.

createexe

ساخت فایل قابل اجرا برای هدف (Create Executable For Target)

در هر دو صورت پنجره ای  برای انتخاب محل ذخیره سازی باز می شود و همچنین شما میتوانید نوع فایل ذخیره سازی را انتخاب کنید که به صورت یک فایل تکی یا یک فایل دارای قسمت نصب یا در کل یک پکیج با فرمت Zip باشد .

نکته مهم : قبل از انجام مرحله نهایی خروجی گیری از بازی بهتر است که همیشه Asset Compiler Cache (کش دارایی کامپایلر) را پاکسازی کنید  . (برای استفاده روی دکمه سبز رنگ شبیه جارو در تولبار کنار دکمه STOP کلیک کنید)

 

فرمت های هدف (Target) :

هر Target ای که انتخاب می کنید برای پلتفرمی خاص خروجی می گیرد :

 

  • اگر ویندوز را انتخاب کردید ، تنها خروجی که گیم میکر استودیو برای شما بعد از کلیک بر Create Executable ایجاد میکند فایل اجرایی ویندوز است . که میتواند یک تک فایله *.exe یا یک فایل نصب *.exe یا یک پکیج *.zip ایجاد نماید.

windows_export

 

  • اگر HTML5 را انتخاب نمودید این هدف برای شما پکیجی از فایل html و css و java script می سازد و باید کلیه فایل های درون پکیج را داخل سرور خود آپلود کنید تا اجرا شود ، برای ایجاد تغییرات باید کد نویسی در html را بلد باشید .
  • برای دستگاه های Android ، یک خروجی *.apk می گیرد که با خروجی آن می توانید در هر دستگاه اندرویدی ای بازیتان را اجرا کنید و اگر خواستید میتوانید در اپ استور های مختلف مانند گوگل پلی و آمازون آن ها را به فروش بگذارید.
  • برای گرفتن خروجی iOS و Mac OS نیازمند دسترسی های توسعه دهنده و یک کامپیوتر مکینتاش هستید . گیم میکر استودیو برای شما یک فایل با فرمت *.dish می سازد که در مکینتاش میتوانید آن را به اپلیکیشن تبدیل کنید و در iOS و خود Mac OS از آن استفاده کنید .
  • اگر گزینه Windows 8 را انتخاب کرده اید ، این Target برای شما فایل با پسوند *.appx می سازد که می توانید آن را در استور مایکروسافت نیز قرار دهید و یک جور بازی Native برای ویندوز 8 میتوانید بسازید.
  • گیم میکر برای ویندوز فونت فایلی با فرمت *.xap نیز میتواند اجرا کنید که شما بعد از گرفتن کامپایل می توانید بازیتان را در استور های مایکروسافت به فروش بگذارید.
  • خروجی Tizen ، شما با انتخاب این گزینه و انجام تنظیمات لازمه یک فایل *.wgt تحویل میگیرید .
  • اگر گیم میکر استودیو را از مارکت استیم خریداری نموده اید ، می توانید بازی هایتان را با خروجی Steam ذخیره نمایید و آنها را در Steam پخش جهانی کنید.

نکته : گیم میکر استودیو برای گرفتن خروجی برنامه ها و بازی ها از زبان برنامه نویسی C++ استفاده میکند که در نسخه گیم میکر زبان برنامه نویسی مورد استفاده دلفی بود ، بنابر این گرفتن خروجی از برنامه های گیم میکر در صورتی ممکن است که تغییراتی در بازی صورت گیرد.

 



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید






نویسنده: Ali Esmaeili