در این صفحه اجزای رابط کاربری گیم میکر استودیو توضیح داده شده اند.

بعد از باز کردن برنامه شما با صفحه زیر روبرو می شوید:
loadupscreen

در بالای این صفحه شما 9 تب مشاهده می کنید: Welcome - Open - New - Import - Release Notes - Demos - Tutorials - News - Licences

    • Welcome: این صفحه به صورت پیش فرض باز می شود و در زیر آن پروژه هایی که اخیرا باز کرده اید نشان داده شده اند. در وسط صفحه نکته های کلیدی کار با برنامه نشان داده می شوند.

    • Open: در این صفحه می توانید پروژه ای که در کامپیوتر خود دارید را باز کنید.

    • New: در این صفحه آدرسی که می خواهید پروژه جدید خود را ذخیره کنید و همچنین نام پروژه را وارد می کنید و اقدام به ساخت پروژه جدید می کنید.

    • Import: در اینجا شما می توانید فایل های فشرده با فرمت gmz را باز کنید. همچنین می توانید فایل های نسخه های دیگر گیم میکر را هم باز کنید. مثل نسخه 6 (فرمت gm6)، نسخه 7 و 8 (gmk)، نسخه 8.1 (gm81) و نسخه های پایین تر از 6 (gmd). می توانید فایل های پشتیبانی گیم میکر (gb1، gb22) را باز کنید.

    • Release Notes: در این صفحه اطلاعات مربوط به نسخه های گیم میکر استودیو و تغییرات آن ها نمایش داده می شوند.

    • Demos: در این قسمت دموهای گیم میکر استودیو قرار دارند. برای کار با این دموها نیاز به دانش برنامه نویسی گیم میکر دارید چون اکثرا با برنامه نویسی آماده شده اند. برای استفاده از این دموها نیاز به اینترنت دارید تا گیم میکر آن ها را دانلود کند. این لیست توسط سایت سازنده گیم میکر بروز رسانی می شود.

    • Tutorials: در این قسمت آموزش های گیم میکر قرار دارند. برای استفاده از این آموزش ها نیز نیاز به دریافت آنها از طریق اینترنت دارید. برخلاف دموها در این بخش نحوه استفاده از سورس آموزش به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

    • News: در این صفحه جدیدترین اخبار تیم یویوگیمز (سازنده گیم میکر استودیو) نشان داده می شود.

  • Licenses: در این صفحه مجوز استفاده از برنامه قرار دارد.

 

ساخت اولین پروژه

برای شروع به تب New بروید و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده گزینه Create را بزنید. با این کار فایل پروژه با پسوند (GMX) در مسیر موردنظر ساخته می شود.

رابط کاربری برنامه

بعد از ساخت اولین پروژه پنجره ای مانند تصویر زیر باز می شود:

GUI_Image

در سمت چپ، منابع بازی قرار دارند که عبارتند از: Sprites - Sounds - Backgrounds - Paths - Scripts - Fonts - Time Lines - Objects, Global Game Settings - Extensions. در بالای صفحه منوی برنامه قرار دارد. در زیر آن نوار ابزاری که بیشترین کاربرد را دارند وجود دارد. این ابزار با کلیک راست کردن در قسمت منابع هم قابل دسترسی هستند.

کاربران Steam سه گزینه دیگر در نوار ابزار خود دارند:

با انتخاب این گزینه Steam Player باز می شود و بازی هایی که شما در Steam Workshop ارسال یا دنبال کرده اید نشان داده می شوند.
این گزینه Steam Workshop گیم میکر استودیو را باز می کند.
این گزینه زمانی که یک نسخه دیگر از گیم میکر استودیو داشته باشید قابل دسترسی است. پس می توانید 2 پروژه یا بیشتر در یک زمان باز کنید.

منابع بازی

در سمت چپ منابع بازی قرار دارند. این منابع به صورت درختی نشان داده شده اند. با هر تغییر در این قسمت فایل های موجود در پوشه پروژه در ویندوز نیز تغییر می کنند. اگر در کنار بخشی علامت + وجود داشته باشد با کلیک بر روی آن منابع موجود در آن بخش نشان داده می شوند. با کلیک بر روی علامت - آن بخش بسته می شود. شما می توانید با انتخاب هر یک از منابع بازی، کلیک راست کردن بر روی آن و انتخاب گزینه Renamee نام آن را تغییر دهید. با کلیک راست کردن بر روی هر یک از منابع منوی ویرایش باز می شود که گزینه هایی مانند افزودن، کپی کردن، حذف کردن یا نمایش منابع انتخاب شده در آن قرار دارند. گزینه هایی که با کلیک راست کردن در منوی درختی منابع قرار دارند در بخش زیر توضیح داده شده اند:

  1. گزینه های کلیک راست

می توانید با کشیدن و رها کردن منابع جای آن ها را تغییر دهید یا گروه بندی کنید. همچنین می توانید منوی درختی منابع را بر اساس آنچه که می خواهید محدود یا جستجو کنید:
GUI_Search

 

نوار ابزار دسترسی سریع

در این نوار گزینه های افزودن هر یک از منابع قرار دارند. مانند ساخت اسپرایت، فایل صوتی، پس زمینه و ... . همچنین گزینه های پروژه جدید، باز کردن پروژه دیگر، ذخیره، اجرا، خروجی گرفتن تنظیمات پروژه قرار دارند. این گزینه ها در منوی اصلی نیز وجود دارند
دو گزینه هستند که فقط در نوار ابزار وجود دارند:

nginXStopتوقف پیش نمایش بازی: این گزینه باعث توقف نمایش بازی می شود.
clear_cacheپاک کردن کش پروژه

تعیین خروجی بازی

منوی کشویی موجود در نوار ابزار به شما اجازه می دهد نوع خروجی بازی خود را انتخاب کنید. خروجی های موجود عبارتند از:

ویندوز قابل دسترسی در تمامی نسخه ها
Steam WORKSHOP قابل دسترسی در تمامی گیم میکرهایی که از استیم خریداری شده باشند.
MacOSX قابل دسترسی در تمامی نسخه ها
ویندوز 8 (JavaScript) قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
ویندوز 8 (Native) قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
HTML5 قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
اوبونتو (Linux) قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
iOS قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
Android قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
Tizen قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
Windows Phone قابل دسترسی در نسخه پرو گیم میکر استودیو
GameMaker: Player ارسال بازی در GameMaker: Player

 

تنظیمات

منوی کشویی در نوار ابزار که به شما اجازه می دهد تنظیمات نسخه بازی را مدیریت کنید. با انتخاب گزینه Manage پنجره ای باز می شود که می توانید اقدام به افزودن، حذف یا تغییر نام تنظیمات کنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش زیر مراجعه کنید:

  1. .تنظیمات.

 

محیط کار

در این محیط می توانید منابع خود را ویرایش، مراحل بازی را طراحی و با آبجکت های بازی کار کنید.



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید






نویسنده: miladesign